Венелин Петков: Цели икономически сектори очакват своите лидери

венелин петков

Венелин Петков е директор „Новини, актуални предавания и спорт“ в bTV Media Group от 2014 г. Той е единственият български журналист, носител на една от най-престижните награди в света – „Пийбоди”, за изключителни постижения в областта на електронните медии. 

След като кандидатства за една от най-престижните програми за обмен в света „Фулбрайт“, талантът и качествата на магистъра по английска филология от СУ „Св. Климент Охридски“ не остават незабелязани. Венелин Петков е избран от фондацията за стипендиант и получава възможност да продължи образованието си в САЩ. Докато се обучава в най-стария факултет по журналистика в света, работи и в местния филиал на телевизионната верига NBC, както и във филиала на радиоверигата NPR. Преминал цялостното обучение в университета на щата Мисури – Колумбия, Венелин Петков успешно защитава дипломата си и получава магистърска степен по телевизионна и радио-журналистика.

След като преминава успешно стажантска програма, от 1997 до 1999 Венелин става асоцииран продуцент в редакцията на CNN International, където работи по специалните проекти и дългоформатните предавания на медията. В същия период работи и като редактор новини в международната редакция на американския гигант. Въпреки знанията и успешния старт в сферата на журналистиката в САЩ, Венелин Петков решава да се завърне в България, където да приложи наученото на практика и да спомогне за налагането на нови професионални стандарти при създаването на качествено новинарско съдържание.

Така, той става част от семейството на bTV още при създаването на телевизията през 2000г., като започва да работи като репортер и водещ на емисиите новини. По-късно трупа опит и като автор и продуцент на документални филми. След като оглавява дирекция „Новини, актуални предавания и спорт“ на bTV Media Group, в телевизията се въвеждат последователно първата в България система за добавена реалност в ефир (2015), мултифункционално студио с първата в Европа извита LED видео стена с резолюция по-голяма от Full HD (2016), реализацията на 360-градусови видео новини във Facebook страницата на bTV Новините (2017). През 2019 г. Венелин Петков е начело и на международния екип от професионалисти, които реализират изграждането на най-мащабния проект в историята на телевизията и уникален за Централна и Източна Европа – новото, високотехнологично 360-градусово студио на bTV. 

Регистрирайте се за Кариерен Кошер 2019, за да се срещнете и вие с най-добрите възможности за професионално развитие у нас.

След постигнатите успехи зад граница, кои бяха Вашите най-важни аргументи за завръщане и реализация в България? 

И тогава, и сега в България има шанс да бъде създадено нещо ново, което да доведе до значими промени. Преди 19 години създадохме bTV. По този начин поставихме основите и развихме телевизионния пазар у нас. Създадохме нова школа в телевизионната журналистика, съизмерима с най-високите световни стандарти – школата на bTV. Не случайно се превърнахме в най-надеждния източник на информация в България. 

В чужбина можеш евентуално да работиш за информационния лидер, дори да бъдеш на ключова позиция. Но едва ли можеш да го създадеш.  В България и в момента има цели икономически сектори, които очакват своите лидери – компании от хора с талант, с умения и без страх.

В последните две години изградихме ново студио за новини, актуални предавания и спорт. Концепцията му е уникална както за България, така и за цяла Централна и Източна Европа. Заложихме на новаторска идея и я реализирахме, защото искахме у дома да направим най-доброто.  

В родната си страна всеки има много по-голям копнеж да реализира промяна за добро, защото тук е сърцето му, тук са корените му.    

От години развивате активно стажантска програма в нюзрума на bTV. Какви възможности открива тя пред младите хора?

Стажантската ни програма дава възможност на студентите да участват в създаването на истински новинарски емисии и актуални предавания. Това е безценен шанс да придобият практически умения, а също и да усетят дали журналистиката е тяхното призвание.  

Като стажанти в телевизията са започнали едни от най-изявените ни водещи и репортери, сред които Антон Хекимян, Иван Георгиев, Кристина Газиева, Петър Нанев, Мария Савкова, Мария Ванкова и други, което още веднъж доказва успеха на програмата.

Внедряването на нови технологии е закодирано в ДНК-то на bTV. Как, според Вас, навлизащите решения, ползващи изкуствен интелект, се отразяват на журналистите и другите ТВ специалисти при създаването и презентирането на новини?

Изкуственият интелект може да бъде ценен инструмент в арсенала на един журналист, както и на една цяла редакция. В този смисъл той може само да допълни и обогати журналистиката. Изкуствен интелект може да бъде използван, например, в претърсване на обемни бази данни по зададени параметри за откриване на ключови детайли, нарушения или несъответствия. 

Изкуствен интелект може да бъде използван и за създаване на графични детайли за студийните презентации в новините и актуалните предавания – особено тези, базирани на предварително зададени стилистични шаблони (визуализация на статистически данни, данни за времето и пр). 

При всички положения изкуственият интелект може да бъде инструмент, но не и заместник на журналиста и на неговия личен подход в провеждането на разследвания и разказването на истории.

Какви качества трябва да притежават съвременните журналисти и професионалистите в медийния сектор като цяло, за да се справят с непрекъснатите промени и дигитализацията на бранша?

Съвременните журналисти трябва да бъдат мултифункционални. Те трябва да могат да разказват истории в различни платформи и формати, и с максимално широк набор от изразни средства. Един телевизионен репортер, например, трябва да умее да пише, да снима видео и фотографии, да монтира и да участва на живо както в ефир, така и в уеб, и то с помощта на приложения, които се намират в мобилния му телефон. 

Представата за екип от репортер с микрофон и оператор с камера,  които се връщат в редакцията при монтажист, за да пишат и монтират за новините в 20 часа е отживелица. За аудиторията новините се случват на живо – в интернет, в социалните мрежи, по телевизията, по радиото (често едновременно). Репортерът трябва да е навсякъде и да се справи веднага. 

От друга страна, е нужно колегите да развиват умения, свързани със задълбочени разследвания. Те трябва да познават достъпните източници на информация, да умеят да търсят в публични бази данни, да съпоставят и проследяват информация и да откриват нарушения. В основата са златните правила на журналистиката и журналистическата етика. Те са базата, на която всеки колега трябва да стъпи, за да работи за различните платформи и с достъпните изразни средства и технологии.

Leave a Reply

Your email address will not be published.